Tajuk : Isipadu Cecair Tahun Dua
Kemahiran : Mengukur isipadu cecair
Tahun : Dua Amanah
Objektif :
1.Mengukur isipadu cecair menggunakan bahan dalam kehidupan seharian dengan betul.
2.Menyatakan angka nilaian sukatan isipadu cecair.
3.Menyatakan perbezaan bilangan sukatan berdasarkan BBM yang digunakan.
4.Menyatakan bacaan sukatan cecair menggunakan silinder.
BBM
-4 botol mineral
-4 mangkuk
-4 gelas
-4 periuk
-4 jug
-4 silinder
- Lembaran kerja
1.Guru memberi penerangan tentang konsep dengan menunjukkan BBM dan cara aktiviti dijalankan.
2.Murid dipecahkan kepada empat kumpulan kecil dimana setiap kumpulan diberi BBM dan kertas lembaran kerja.
3.Murid melakukan aktiviti didalam kumpulan dengan mengisi badli dan jug besar sehingga penuh dan membuat catatan berikut.
2.Murid dipecahkan kepada empat kumpulan kecil dimana setiap kumpulan diberi BBM dan kertas lembaran kerja.
3.Murid melakukan aktiviti didalam kumpulan dengan mengisi badli dan jug besar sehingga penuh dan membuat catatan berikut.
Bahan yang perlu diisi air dengan penuh | Bilangan | ||
Gelas | Mangkuk | Botol | |
Jug | |||
Periuk | |||
Baldi Kecil |
4.Sesi perbincangan dilaksanakan berdasarkan keputusan catatan murid .
5.Guru memperkenalkan silinder dan menyukat seperti aktivti di atas menggunakan silinder .
6.Sesi perbincangan dilaksanakan.
Bahan yang perlu diisi air dengan penuh | Bilangan | ||
Jug | |||
Periuk | |||
Baldi Kecil |
No comments:
Post a Comment